“Ik ben Koen Hoekstra,

en ik ben teamleider van het vmbo-basis en -kader in de onderbouw van het Rijswijks Lyceum en het Van Vredenburch College. Dat zijn twee scholen die op één terrein zijn gevestigd, en we benaderen de scholen als één.”

Lees meer

Wat is er zo fijn aan Het Rijswijks Lyceum en Van Vredenburch?

“We zijn een school voor hoogbegaafdenonderwijs, gymnasium, atheneum, havo, mavo en vmbo-basis/kader met optioneel leerwegondersteunend onderwijs. Dat brede pakket is heel fijn voor leerlingen, want dat betekent dat je op dezelfde school kunt blijven zitten, wanneer je bijvoorbeeld van vmbo naar havo gaat, of juist andersom. We willen als school onze leerlingen de beste kansen bieden, zodat je kunt worden wie je wilt zijn. Dat doen we door leerlingen veel begeleiding te bieden en er ook buiten schooltijden voor hen te zijn.”

Leg uit!

“We zijn bezig met een programma waarbij kinderen naast een basisrooster ook gepersonaliseerde lessen kunnen volgen om hun talenten te ontwikkelen. Dat kan extra ondersteuning zijn bij een vak, of juist een stukje uitdaging. Zo zijn we bezig met een debatclub, met het opzetten van een cursus kleding maken, een schaakclub, enzovoort. Zo kunnen leerlingen in de middag gepersonaliseerde lessen krijgen, en kunnen ze in de toekomst een warme maaltijd eten op school, om vervolgens een programma naar keuze te volgen. Dat programma kan van alles zijn: boksen, een workshop of cursus volgen of bijvoorbeeld meedoen aan een open podium.”

We willen onze leerlingen de beste kansen bieden, zodat ze kunnen worden wie ze willen zijn.

Hoe bepaalt dat de sfeer op school? En hoe zie je dat terug?

“Juist omdat de kinderen hier kunnen doen wat ze leuk vinden, zie je dat leerlingen ook graag op school willen blijven. Je hebt vaak kinderen die, ook al zijn ze al uit, toch nog op school blijven hangen om het gezellig te hebben met elkaar, of om de extra lessen te volgen. In de sfeer merk je dus ook dat de school een soort thuis wordt voor de leerlingen, in plaats van dat het enkel de plek is waar je je toetsen komt maken.”

“We hebben twee grote schoolpleinen, met grasvelden, een basketbalveld, een voetbalveld en een uitgebreid park met lounges. In beide gebouwen zitten ruime kantines, en we hebben een Kleine Schouwburg, een soort theater in het Rijswijks Lyceum waar de kinderen pauze mogen houden. Aan het einde van de dag zie je dat de kinderen bezig zijn met of extra wiskundeles óf met extra activiteiten. De een zit dan te schilderen bij kunst, de ander is aan het fitnessen in de gymzaal en weer een ander dribbelt met de bal op het basketbalveld. Het maakt bij elke activiteit niet uit wat voor niveau je doet. We proberen daar juist de niveaus los te laten en te kijken: wat kunnen we aanbieden en voor wie is dat geschikt?”

Heb je een tip? Wanneer weet je als leerling dat de school bij je past?

“Als je wilt kiezen voor een school waar je meer kan doen dan alleen maar een les volgen, maar waar je bij wijze van spreke tot in de avond allemaal mooie activiteiten kan doen, dan moet je bij ons zijn!”

In de sfeer merk je dat de school een soort thuis wordt voor de leerlingen, in plaats van dat het enkel de plek is waar je je toetsen komt maken.

Sara:
“De eerste week was helemaal gevuld met spellen, experimenten en activiteiten. Dat is een heel fijne manier om kennis te maken met de school en je klasgenoten.”
Jennifer:
“Elke ochtend start ik door met mijn vrienden in de kantine bij te praten. Dat is een heel gezellige manier om de dag te beginnen.”
Laks:
“Les op de middelbare school is heel anders. De eerste week zoek je naar alle lokalen, en moet je nog kennismaken met alle klasgenoten, maar het went echt heel snel!”
Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up

Sign up