“Ik ben Nienke de Waard.

Dit is nu het derde jaar dat ik brugklascoördinator op het Maerlant-Lyceum ben, en daarnaast ben ik ook docent lichamelijke opvoeding!”

Lees meer

Hoe kun je weten of het Maerlant-Lyceum bij je past?

“Op het Maerlant-Lyceum is er voor elke leerling iets te doen, naast de reguliere lessen die je volgt. We hebben tal van commissies zoals de Goede Doelen-commissie, het Eco-Team en Robotica. Het belangrijkste is dat we goed onderwijs aanbieden, maar onderwijs is niet alleen het volgen van lessen. Het is veel meer dan dat. Het is prachtig als je hier je diploma haalt, maar wij vinden alles daaromheen net zo belangrijk: wat je leert, wat je doet en wat je ervaart. We willen de leerling echt laten uitblinken in wat hij of zij leuk vindt.”

Hoe zou je de sfeer op school omschrijven?

“Veilig. Iedereen op school kijkt naar elkaar om, of je nou in de boven- of in de onderbouw zit. We willen dat je hier jezelf kan zijn. Daarom mag er ook best heel veel. Een voorbeeld is het Eco-Team, zij hebben ervoor gezorgd dat nu overal op school afval wordt gescheiden. Leerlingen zijn over het algemeen heel trots om op het Maerlant-Lyceum te zitten. Daar doen we als school hard ons best voor, door betrokken te blijven, maar ook door veel dingen samen te doen en te vieren. Zo organiseerden we ons kerstgala in de Grote Kerk, en openden we een Maerlant-Lyceum Winterwonderland op ons terrein. Dat zijn momenten waar zelfs ik denk: dat een middelbare school dit allemaal doet, is toch wel heel gaaf.”

Het leukste aan het Maerlant-Lyceum vind ik de leerlingen. Dat ik hen kan begeleiden en enthousiasmeren, en zij mij er iets voor teruggeven. Al is het maar een klein compliment!

Kun je iets vertellen over de begeleiding op school?

“Wat we zien is dat de eerste week natuurlijk ontzettend spannend is, maar dat de brugklassers zich na een paar weken compleet thuis voelen op school. Dat doen we door bijvoorbeeld voor de zomervakantie een barbecue met je klas en mentor te organiseren. Vervolgens leggen we je in de eerste schoolweek de basis uit, zoals hoe het gebouw in elkaar zit en hoe het rooster werkt. Je mentor zie je in het eerste jaar veel, en hij of zij is ook je eerste aanspreekpunt. Maar eigenlijk zijn alle docenten benaderbaar. Wat ik vaak terug krijg als positief punt, is dat leerlingen merken dat de docenten er echt voor hen willen zijn. Dat de docent écht zijn of haar leerlingen aan een diploma én een goede tijd wil helpen. We proberen het contact dan ook laagdrempelig te houden. Of je nou langs wilt bij de rector of bij een coördinator; de deur staat altijd open voor een praatje.”

Heb je nog een tip voor een aankomend brugklasser?

“Volg je gevoel! En dat gevoel krijgen gebeurt natuurlijk het beste als je al eens een school bent binnen geweest. Ofwel door een proefles, ofwel door een Open Dag. En heel stiekem, je kunt eigenlijk geen verkeerde keuze maken. Kies een school waarvan jij denkt: daar voel ik me fijn. Ik geloof dat kinderen dat super goed aanvoelen. De een heeft daar een proefles voor nodig, een ander een gesprek, en de ander voelt het direct. Het mooie aan het Maerlant-Lyceum vind ik dat naast goed onderwijs er voor elke leerling ook nog andere gebieden zijn waarin ze zich kunnen ontwikkelen of waarin ze zich kunnen verdiepen. Kijk daar ook altijd naar op een school!”

De commissies zorgen ervoor dat leerlingen zich veel breder, sneller en meer kunnen ontwikkelen, dan alleen in een klaslokaal.

Edu:
“De manier waarop de school in elkaar zit, maakt dat ik op het Maerlant-Lyceum zitten echt leuk vind.”
Juul:
“Mijn tip voor alle leerlingen uit groep 8: het is minder moeilijk dan het lijkt.”
Thijmen:
“Voor het eerste schooljaar had ik mijn klasgenoten al ontmoet op de barbecue, dat was een heel leuke manier van kennismaken.”
Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up

Sign up