“Ik ben Charlotte Vrijaldenhoven.

Na tien jaar brugklasmentorschap, ben ik nu brugklascoördinator bij Dalton Den Haag. Daarmee ben ik  eindverantwoordelijk voor alle brugklassen. Een leuk weetje is dat ik zelf ook op een daltonschool heb gezeten!”

Lees meer

Wat is het daltononderwijs eigenlijk?

“De slogan van de oorspronkelijke daltonschool in New York omschrijft het goed: ‘Go Forth Unafraid’. Wat we daarmee bedoelen? Als je weet waar je interesses liggen en hoe je het beste kan leren, kun je dit in de toekomst gebruiken om elk probleem op te lossen. Op de Dalton vragen we je dan ook om te ontdekken wat voor jou werkt. Dat vraagt natuurlijk wel wat zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld tijdens de daltonuren. Dat zijn zes uren per week waarin je geen les hebt, maar waarin je zelf mag kiezen aan welke taak je gaat werken, waar je dat doet en hoe je daarmee aan de slag wil. Zo blijft leren leuk en kun je ontdekken welke leermethode bij jou past.”

En hoe kun je dat ontdekken?

“Daar helpen je mentor, leerlingmentoren, vakdocenten en andere leerlingen bij. Samenwerken vinden wij heel belangrijk. Het komt wel eens voor dat ik tijdens een daltonuur een leerling in mijn lokaal help, maar dat iemand anders ondertussen ook een vraag heeft. Dan vraag ik of een oudere leerling, van wie ik weet dat diegene de opdracht al eens heeft gemaakt, de brugklasleerling wil helpen. Niemand kijkt daar vreemd van op, het is heel normaal dat je even opstaat en iemand helpt. Onze school is een soort gemeenschap is, waarin we samen het beste uit elkaar proberen te halen.”

Niet voor niets komen oud-leerlingen regelmatig terug om de school vrijwillig te helpen. Dat is typerend voor de Dalton en zegt veel over de sfeer.

Wat doet dat met de sfeer op school?

“We doen heel erg ons best om een laagdrempelige sfeer te creëren, en – al zeg ik het zelf – dat lukt ons goed. Als je hier binnenloopt,  dan voel je dat we dingen samen doen. We zitten in een monumentaal pand, dat speciaal gebouwd is voor daltononderwijs. Op de tweede en derde verdieping zijn er nissen, waar leerlingen zelfstandig of samen aan hun taken werken. Tijdens dalton kan je werken aan het vak waar je zin in hebt of waar je beter in wil worden. En aan de achterkant van het gebouw hebben we een groot grasveld waar leerlingen op mogen sporten. De laagdrempelige sfeer zie je terug in de school, en dat proef je in de sfeer.”

Heb je nog een tip voor het kiezen van de beste school?

“De tip die ik altijd geef, is om tijdens de Open Dag heel even ergens in het schoolgebouw te gaan zitten, en om dan te kijken of je je thuis voelt. Als je je ergens niet thuis voelt, dan kan het onderwijs nog zo fantastisch zijn, maar dan ga je geen goede tijd tegemoet. Mijn tip is dus: neem een moment voor jezelf, kijk even rond en beslis uiteindelijk op welke school je het fijnst voelt, en of je jezelf er ziet rondlopen. Want als dat zo is, dan heb je de goede keuze gemaakt.”

De leerlingenvereniging, die de schoolfeesten organiseert, laat zien dat als je eigen initiatief toont en iets heel graag wilt, er zo veel kan en mag binnen de school.

Luna, Theaterklas:
“Ik kijk elke week uit naar vrijdag, want dat is de theaterdag op Rabarber. De eerste drie uren besteden we aan theater, en daarna hebben we zang- en dansles.”
Sepp:
“Na de eerste week leerde ik al nieuwe vrienden kennen, maar door de spellen op kamp leerde ik echt iedereen kennen. Dat was heel leuk om samen als klas mee te maken.”
Bor, TTO:
“Leren in het Engels is niet per se moeilijker, want je leert zo veel nieuwe dingen, dat het eigenlijk niet uitmaakt als het ook nog in een andere taal is. Het is juist mooi meegenomen.”
Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up

Sign up