“Ik ben Sabrina Ghiani.

Ik ben docente Frans, en brugklascoördinator van de locatie Nassau-Bredastraat, waar het havo/vwo zit. Ook hebben we een nieuwe locatie op de Neuhuyskade, waar de mavo/havo heen is verhuisd!”

Lees meer

Hoe zou je het HML omschrijven?

“Ik ben eigenlijk een beetje bevooroordeeld, omdat ik vroeger ook op het HML heb gezeten. Het is gewoon een hele fijne school, met een hele fijne sfeer. Als je binnenkomt, dan voelt het warm. Het is een mooi, open gebouw, en er is een beleid waar iedereen gewoon bij elkaar naar binnen kan lopen. Als docenten staan we echt om de leerlingen heen, en begeleiden wij ze naar zelfstandigheid. Ook als we geen les geven aan de leerling, kennen we ze wel. Dus als ik iemand in de gang zie lopen, weet ik nog steeds dat dat ‘Féline’ of ‘Milou’ is. Het is een soort kleine gemeenschap of een dorpje, waarin iedereen mag zijn wie die wil zijn, en waarin iedereen gezien en gehoord wordt.”

Wat houdt het montessorisysteem precies in?

“Er zijn bepaalde aspecten die erg belangrijk zijn: les op ooghoogte, leren samenwerken, creativiteit, zelfstandigheid en maatschappelijke betrokkenheid. Die punten zie je dan ook continu terugkomen in de school. Zo zitten onze docenten niet alleen achter hun bureau tijdens de les, maar komen ze met krukjes naast je zitten en lopen ze rond. Naast de instructie-uren, waarin de docent maximaal een kwartier uitleg geeft en je daarna zelf aan de slag gaat, hebben we ook begeleidingsuren. Dan kies je zelf het vak waar je naartoe gaat, en kan je daar kiezen of je gaat leren voor een toets, of je huiswerk gaat maken of dat je juist extra vragen gaat stellen aan de docent. En, voor elk vak heb je na elke periode een proef en een bewijs. Een proef is een ‘gewone’ toets, maar een bewijs is een project, bijvoorbeeld een toneelstuk, een collage, een filmpje of een presentatie, waarin je laat zien wat je geleerd hebt. Daar zie je dan ook weer die creativiteit in terug.”

Het mooie is dat ik leerlingen wel eens hoor zeggen: ‘Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo erg om naar school te gaan’. En dat is wat je wil natuurlijk.

Hoe weet je als leerling of het HML bij je past?

“Als je ervan houdt om zelf te kiezen, om zelf dingen te ondernemen en om zelf dingen te ontdekken, dan is het HML een hele leuke school voor je. Maria Montessori zei dat kinderen niet alleen leren met hun hoofd, maar ook met hun hart en handen. Bij ons kun je daarom niet alleen je kennis uitbreiden, maar kun je je ook ontwikkelen op allerlei andere gebieden. Zo werken we ook met masters: die kies je voor een jaar, of voor een korte periode van tien weken. Die lange masters zijn de sport-, theater-, muziek- en kunstmaster. Elke dinsdagmiddag ben je dan bezig met verschillende sporten, met het maken van voorstellingen of met kunstzinnige vormen. De korte masters verschillen van stoepkrijten tot koken of judo.”

En Sabrina, vertel. Is die eerste week echt zo spannend?

“Natuurlijk is het spannend, maar ik zeg altijd: geniet er gewoon van, want na de herfstvakantie voelt alles alweer normaal. Ook na de eerste week weet je echt al hoe de meeste dingen werken. En als het even niet lukt, is dat ook niet erg, het komt allemaal goed. Als je in het begin te laat komt omdat je het lokaal niet kan vinden, zullen we je ook nooit meteen wegsturen om een briefje te gaan halen. We snappen dat het nog even lastig kan zijn. We proberen echt een warm bad te creëren, waarin je nergens bang voor hoeft te zijn.”

Het voordeel van een gemengde klas, is dat de kinderen zich aan elkaar optrekken. Ze leren van de eigenschappen die de ander heeft.

Milou:
“Het leukst aan het HML vind ik dat ik met mijn vrienden kan samenwerken en dat ik daardoor meer en leuker kan leren.” 
Jazz:
“Op school kan ik mezelf zijn.”
Féline:
“We zitten in een heel fijn gebouw, waarin je altijd naar de aula kan kijken. Dat is veel gezelliger dan een bakstenen muur.”
Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up

Sign up