Op Dalton Den Haag kent iedereen elkaar. Leerlingen uit verschillende klassen van de onderbouw en bovenbouw ontmoeten elkaar tijdens de daltonuren. Maar ook tijdens de begeleiding door leerlingmentoren en tutoren zorgt voor de ontmoeting tussen leerlingen van verschillende leeftijden. Daarom hangt er binnen Dalton Den Haag een ontspannen sfeer. De leraar is er niet alleen om les te geven, maar is er ook om je te begeleiden en te helpen met daltontaken en het leren plannen. Juist door dat persoonlijke contact kan aan de leerlingen meer vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen worden gegeven. Want dat vinden we op de Dalton belangrijk.
Zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen, samenwerken, reflectie en effectiviteit. Dat zijn de daltonpijlers waarmee je te maken krijgt op Dalton Den Haag. Naast een daltonschool is Dalton Den Haag ook een cultuurschool, met een theaterklas én een school voor tweetalig onderwijs. Die drie versterken elkaar, ze liggen in elkaars verlengde. Kunst, cultuur en tweetalig onderwijs zijn immers ook gericht op een brede ontwikkeling, net zoals het daltononderwijs. De daltonpijlers helpen je dus niet alleen op school, maar komen van pas in je hele leven.
Op Dalton Den Haag kent iedereen elkaar. Leerlingen uit verschillende klassen van de onderbouw en bovenbouw ontmoeten elkaar tijdens de daltonuren. Maar ook tijdens de begeleiding door leerlingmentoren en tutoren zorgt voor de ontmoeting tussen leerlingen van verschillende leeftijden. Daarom hangt er binnen Dalton Den Haag een ontspannen sfeer. De leraar is er niet alleen om les te geven, maar is er ook om je te begeleiden en te helpen met daltontaken en het leren plannen. Juist door dat persoonlijke contact kan aan de leerlingen meer vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen worden gegeven. Want dat vinden we op de Dalton belangrijk.
Zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen, samenwerken, reflectie en effectiviteit. Dat zijn de daltonpijlers waarmee je te maken krijgt op Dalton Den Haag. Naast een daltonschool is Dalton Den Haag ook een cultuurschool, met een theaterklas én een school voor tweetalig onderwijs. Die drie versterken elkaar, ze liggen in elkaars verlengde. Kunst, cultuur en tweetalig onderwijs zijn immers ook gericht op een brede ontwikkeling, net zoals het daltononderwijs. De daltonpijlers helpen je dus niet alleen op school, maar komen van pas in je hele leven.
“De slogan van de oorspronkelijke daltonschool in New York omschrijft het goed: ‘Go Forth Unafraid’. Wat we daarmee bedoelen? Als je weet waar je interesses liggen en hoe je het beste kan leren, kun je dit in de toekomst gebruiken om elk probleem op te lossen. Op de Dalton vragen we je dan ook om te ontdekken wat voor jou werkt. Dat vraagt natuurlijk wel wat zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld tijdens de daltonuren. Dat zijn zeven uren per week waarin je geen les hebt, maar waarin je zelf mag kiezen aan welke taak je gaat werken, waar je dat doet en met wie je daarmee aan de slag gaat. Zo blijft leren leuk en kun je ontdekken welke leermethode bij jou past.”
“Daar helpen je mentor, leerlingmentoren, vakdocenten en andere leerlingen bij. Samenwerken vinden wij heel belangrijk. Het komt wel eens voor dat ik tijdens een daltonuur een leerling in mijn lokaal help, maar dat iemand anders ondertussen ook een vraag heeft. Dan vraag ik aan een oudere leerling, van wie ik weet dat diegene de opdracht al eens heeft gemaakt, de brugklasleerling wil helpen. Niemand kijkt daar vreemd van op, het is heel normaal dat je even opstaat en iemand helpt. Onze school is een soort gemeenschap is, waarin we samen het beste uit elkaar proberen te halen.”
De leerlingenvereniging, die de schoolfeesten organiseert, laat zien dat als je eigen initiatief toont en iets heel graag wilt, er zo veel kan en mag binnen de school.
“We doen heel erg ons best om een laagdrempelige sfeer te creëren, en – al zeg ik het zelf – dat lukt ons goed. Als je hier binnenloopt, dan voel je dat we dingen samen doen. We zitten in een monumentaal pand, dat speciaal gebouwd is voor daltononderwijs. Op de tweede en derde verdieping zijn er nissen, waar leerlingen zelfstandig of samen aan hun taken werken. Tijdens dalton kan je werken aan het vak waar je zin in hebt of waar je beter in wil worden. En aan de achterkant van het gebouw hebben we een groot grasveld waar leerlingen op mogen sporten. De laagdrempelige sfeer zie je terug in de school, en dat proef je in de sfeer.”
“De tip die ik altijd geef, is om tijdens de Open Dag heel even ergens in het schoolgebouw te gaan zitten, en om dan te kijken of je je thuis voelt. Als je je ergens niet thuis voelt, dan kan het onderwijs nog zo fantastisch zijn, maar dan ga je waarschijnlijk geen goede tijd tegemoet. Mijn tip is dus: neem een moment voor jezelf, kijk even rond en beslis uiteindelijk op welke school je het fijnst voelt, en of je jezelf er ziet rondlopen. Want als dat zo is dan is die school jouw goede keuze.”
Vragen kunnen het makkelijkst per e-mail gesteld worden aan Charlotte Vrijaldenhoven: CVrijaldenhoven@daltondenhaag.nl – Of neem contact op per telefoon met Dalton Den Haag: 070 – 3084180